top of page

En sterk bedriftskultur

Oppdatert: 15. des.

Hva har en skofabrikk i Sandefjord å gjøre med et IT-selskap i Oslo? Hvilke 3 kriterier må man oppfylle for å få jobb i Cloudberries? Og hva er oppskriften på en bedriftskultur som skaper gode kunderesultater?


Intervju med gründer og administrerende direktør, Øyvind Thoresen. Skrevet av Solgunn Ø. Matre.


Øyvind ønsker velkommen til sommerfest med en fargerik blomsterkrans om halsen og solbriller på hodet.

Hva var det som ga deg ideen til å starte Cloudberries?

Jeg jobbet på den tiden et bra sted, men som så mange andre selskap var det et profittjag som drev det fremover og de ble mer og mer lik konkurrentene. Det jeg ønsket meg var et ekspertmiljø der man kjenner fellesskap og tilhørighet, og ikke bare har fokus på inntjeningen. Tanken min var at folk skulle få realisere sine drømmer, og kombinere jobb og fritid på en god måte.


Når konsulentene selv får velge oppdrag så vil de både være der lengre og gjøre en bedre jobb - så man tjener mer på det på sikt. Profittjaget er ikke det vi motiveres av. Cloudberries har individet i fokus, og det varierer hva som trekker folk til oppdrag. For noen er det en bestemt teknologi de ønsker å jobbe med. Andre har behov for at oppdraget har en tydelig mening. Vi er opptatt av å få de riktige menneskene til de riktige oppdragene.


Bare et år etter oppstart av selskapet var det pandemi og markedet var jo da litt annerledes. Nå er det også et noe annerledes marked hvor det er mange selskap som konkurrerer om færre oppdrag. Med andre ord har vi som selskap ikke hatt noe særlig tid med et vanlig marked, men vi har vokst og utviklet selskapet videre likevel. Nå merker vi at ansatte ønsker sikkerhet og trygghet, men i forkant av pandemien ville folk valgt annerledes.


Inntrykket er at konsulentene egentlig er opptatt av samfunnsverdi og bærekraft. Men når økonomien er svak, flyttes fokuset raskt over på det mest grunnleggende - å få mat på bordet og å sikre at man kommer seg gjennom hverdagen. Folk vil ønske å kunne velge annerledes når det er gode tider.

"Cloudberries har individet i fokus, og det varierer hva som trekker folk til oppdrag. For noen er det en bestemt teknologi de ønsker å jobbe med. Andre har behov for at oppdraget har en tydelig mening. Vi er opptatt av å få de riktige menneskene til de riktige oppdragene."
En mann med grått skjegg smiler til kameraet. Han har på seg svart dress og grå skjorte. Sitter foran en laptop og med en kaffekopp ved siden av. Kaffekoppen er svart med oransje farge inni.
"Det er ikke profittjag som motiverer", sier Øyvind. Han har skapt en bedriftskultur der fellesskap og medvirkning bidrar til høy motivasjon og gode kunderesultater.

Husker du et bestemt øyeblikk da du bestemte deg for å ta steget og bli gründer? 

Det ble til over tid. Jeg kommer fra en familie med mye entreprenørskap. Oldefar bygget opp Sandefjord skofabrikk. Han ble med i politikken for å bygge opp byen etter to bybranner, og var med å få kvinner inn i arbeidslivet.


Entreprenørskap har alltid vært tema hjemme. Det lå ingen forventning i det, men flere i familien er av typen som ser etter muligheter.


For min del forlot jeg et selskap da de valgte å gå på børs. Har man gjort en investering så er det klart man vil ha avkastning på det etter en stund. Det var ikke noe galt med arbeidsgiveren vår, men jeg ønsket en annen retning. Jeg ville bygge selskap ut fra våre kjerneverdier og det vi ønsket å få til - og ikke hva eventuelle investorer ønsker. Når man starter selv så får man mer kontroll på utviklingen.


Hvilke behov gjorde at du tenkte: «Dette kan vi gjøre bedre»? 

Vi så at data og fokus på informasjon var der, men det var ingen store norske miljøer innen området. Vi er vel det største norske innen det området fortsatt tror jeg. AI har jo kommet, men data er differensiatoren. IT-bransjen har vært gjennom mange perioder. På 80-tallet var det hardware som skilte, så kom funksjonalitetens tidsalder, men nå er det data. Det har vært “de stores” tidsalder, men nå er det “de raske” som vinner. De som er raske til å omstille seg, se muligheter, gjøre en “pivot”. Nokia fant jo f.eks. opp touchskjermen, men hadde en mobil med mange taster så de valgte å ikke satse på touch. Men så kom iPhone bare noen måneder senere og snudde opp ned på alt. Nå skyter AI-selskapene fart. Det er bra for oss som jobber med informasjon. For å kunne fatte riktig beslutning for et firma så må du ha rett informasjon, og vi jobber med å hjelpe bedrifter til å ha bedre oversikt over info og data - slik at de kan ta bedre og raskere beslutninger.


En tegnet illustrasjon av en sirkel med fire streker fordelt på sirkelen. Ved den første står det Januar middag, ved den andre står det vintertur, ved den tredje står det sommerfest, og den fjerde står det utenlandstur. Ved siden av alle disse fire ordene er det tegnet to strekmenn for å illustrere at man kan ta med seg partner på tur, og ved vinterturen ser vi to mindre strekfigurer i tillegg - for å illustrere at man kan ha med seg barn på turen.
Øyvind pleier illustrere sine poeng. En ekte og nær måte å kommunisere på. Her ser vi hvordan fellesskapet ivaretas gjennom året i Cloudberries.

Hvilke erfaringer har du tatt med deg inn i formingen av bedriftskulturen?

Jeg har tatt med meg de elementene som jeg synes har vært gode. Det er erfaringsbasert. For eksempel er dette med familieverdier viktig - det å invitere med dem som er på hjemmebane. Jeg har sett tidligere at man som bonus for godt arbeid fikk en tur hvor familien ikke skulle være med. Det strekker jo bare strikken enda lengre for familien. Men når familien er med på tur så gir det noe tilbake, samtidig som det gir ny dynamikk.


Vi prøver å legge til rette for å kunne ta med familie også når selskapet blir større. Man kan for eksempel dele opp i mindre grupper på tur dersom man blir for mange for én stor tur. Mange jobber hardt og jobber mye, og da må vi vise forståelse for dem på hjemmebane. For med leveranser vil det være topper, og vi må vise at vi setter pris på dem tilbake - og de hjemme. Dette er en viktig del av vår bedriftskultur.


Hva ser du etter når du ansetter?

Man må finne folka med den rette kombinasjonen. For å jobbe hos oss skal man ha tre faktorer på plass: Det første er en solid utdanning fra inn- eller utland. Det er ikke nødvendigvis viktig hva du har studert, men du må vise at du kan tilegne deg ny kunnskap. Så er det fartstid. Du må ha erfaring. Det tredje handler om X-faktoren. Det menneskelige.


Det er mer enn bare å være en teknolog som er viktig. Du må kunne komme inn i en ny organisasjon, kunne ta plass, men ikke for mye, tørre å stille spørsmål uten å ri kjepphester, osv. Jeg pleier å si at vi har et slags kontrollspørsmål for å se om noen har denne X-faktoren: Om du kommer inn på en kafé, ville du da satt deg ned og tatt en kaffe med denne personen? Man vil måtte ønske å være sammen med den personen, for den følelsen vil kundene også ha. Man skal jo gjøre ting sammen, og trivsel er viktig.


Når du ser fremover; hvilke teknologiske utviklingstrekk tror du vil bety mest for kundene de neste årene?

Vi ser en eksplosjon i data. Kilder tilgjengeliggjøres. Den neste perioden handler om å få oversikt over informasjon og bli raskere til å fatte riktige beslutninger. For eksempel styrer mange bedrifter forretningen sin basert på Excel-ark, og så sender man de mellom seg, og så inn i en ledergruppe. Stemmer da kartet med terrenget? Ofte ser man at ved å få egen informasjon, fra marked, konkurrenter og omgivelser, så vil ledere kunne ta riktigere beslutninger.


Verden blir mer global, men trender og utvikling påvirker oss mer enn før. Før hadde vi bare én tv-kanal og ble ikke påvirket av kald krig på samme måte. Fremover gjelder det å være rask, se trender og klarer å nyttiggjøre seg det. Det fokuserer vi på de neste årene. Det er også klart viktig for det korte og mellomlange perspektivet.


Selskapene i samme bransje følger med på hverandre og gjør lignende ting. Så kommer en ny utfordrer og gjør noe nytt. Skandiabanken hadde for eksempel ikke gebyrer, og det tok mange år før de store klarte å tilpasse seg. Man kan bli utradert hvis man ikke følger med, uansett bransje. Det er viktig å ha oversikt over hva som skjer. Vi hjelper våre kunder med nettopp dette; å nyttiggjøre seg data og få bedre grunnlag for gode beslutninger. Vi får fart på kundens datadrevne innovasjon.


Kan du trekke frem et eksempel der Cloudberries har bidratt til at en kunde fikk tydelig bedre resultater?

Vi har for eksempel noen litt mindre kunder som har sagt at hadde det ikke vært for Cloudberries, så hadde de ikke hatt tilgang på den type eksperter. Det er også kunder der vi har utviklet en løsning, og så forhandler de med andre om å drifte løsningen, men hvor de blir usikre på om de som overtar vil gjøre en god nok jobb. Da har de spurt oss om vi vil ta det videre, og vi har spurt konsulentene om de kunne tenke seg å binde seg et par år til for den kunden. Det er fornøyde kunder.


Tre sirkler som overlapper i et diagram. I hver av sirklene står det KAN, $, og GØY. Feltet som overlapper i midten er markert.
Øyvind tegner mens han forklarer: Vi som ansetter pleier spørre "Hva kan du som markedet etterspør?" men deretter spør vi også "Hva synes du er gøy å jobbe med?"

Hva vil du si til en beslutningstaker som lurer på hvorfor de skal velge Cloudberries fremfor andre konsulentselskap? 

Dyktige folk kan man jo finne flere steder, men når våre konsulenter tar et oppdrag så ønsker de å være der. De har fått være med å velge oppdrag selv. Det kan være de er interesserte i et forretningsområde eller en teknologi, og da er det høy motivasjon. Og da kommer det aldri en ny kunde som er viktigere enn den kunden, så lenge konsulenten ønsker å sitte der og kunden har behov. En sånn måte å drive på er mer langsiktig. Man beholder ressurser over tid. Det gir kontinuitet. I andre selskap kan man beordre konsulenter til å være der, så motivasjonen er ikke en indre drivkraft. Og har de store kunder som roper så flytter de rundt på folk.


Hva er ditt tidligste minne av å oppdage koding eller teknologi? 

Det er at vi fikk Commodore 64 som hjemme-PC. Det ble både spill og programmering. Jeg skrev kode som ble spill. Et annet tidlig minne var at jeg lærte bort programmering på fritiden til læreren vi hadde i faget på videregående.


Hvem var det hjemme som sørget for at du fikk tilgang på PC så tidlig?

Mamma var husmor, men senere skjønte jeg hva hun hadde jobbet med. Hun jobbet innenfor IT på 60-tallet frem til jeg ble født i 1967. Jeg husker ikke hvilken offentlig instans hun jobbet i, men det kan ha vært arbeidsformidlingen. Hun jobbet i alle fall med å ta frem programmer, gjøre utregninger og kalkulasjoner, sammen med “punche-damer”. Det er jo en forløper til det jeg også etter hvert har jobbet med. Min mormor og min mor har alltid vært sterke i matematikk. 


Bilde av tre personer med gult og sort fotballskjerf rundt halsen. Fra venstre til høyre: En dame med grått krøllete hår og briller, en ung dame med hestehale og briller, og en mann med gråått skjegg og caps. Alle tre smiler til kameraet.
Det er ikke bare IT som holder familien sammen. Her er 3 generasjoner sammen på fotballkamp.

Hvordan tror du din reise har påvirket barna dine? 

Jeg har to barn. Den eldste er jente, og den yngste er en gutt som jobber i IT-bransjen. Han er utvikler. Datteren min ville enten bli IT-utvikler eller noe innen helse eller kanskje lege. Så ble hun farmasøyt. Men etter hvert har hun gått fra å jobbe i apotek, til å jobbe på kjedekontor, og med utrulling av nye reseptsystemer. Hun jobber sentralt, og innen IT hun også nå. Sønnen min drev et konsulentselskap sammen med to kompiser tidligere, men nå har han startet eget foretak.


Viktigheten av fellesskap blir ofte trukket frem som en viktig kjerneverdi i Cloudberries. Er det også noe du har fått hjemmefra, eller er det noe du forstod verdien av senere? 

Det har jeg fått hjemmefra bestanding. Fellesskap og familie har stått i sentrum. Vi er en stor familie med mange mennesker, og det har vært åpent hus for andre. Både far og bestefar var prest, så det har vært mye folk innom bestandig. Da ser man styrker ved fellesskapet, og da er det om å gjøre å bringe det du ser videre. Det gjelder å se enkeltmennesket. Alle har noe å bidra med, og hvis du finner den riktige kunden, posisjonen eller prosjektet for vedkommende, så vil alle skinne og lykkes. Det å finne drømmekunden for en konsulent er det morsomste.

"Alle har noe å bidra med, og hvis du finner den riktige kunden, posisjonen eller prosjektet for vedkommende, så vil alle skinne og lykkes. Det å finne drømmekunden for en konsulent er det morsomste."

Hvordan opplevde du overgangen fra å være nysgjerrig på teknologi til å se at dette kunne bli en karriere?

Tilgangen til utstyr gjorde at jeg syntes det var interessant, men så kom jeg inn i Forsvaret. Det ble befalsutdanning. I Forsvaret var datamaskiner et hjelpemiddel, og jeg kunne noe som andre ikke kunne. Jeg hjalp dem og trivdes med det, og jeg skjønte da at dette kunne bli en karriere. Så jeg har jobbet med IT siden slutten av 80-tallet.


Håndtegnet illustrasjon med svart penn. Øverst er det tegnet en sol som det står MÅL på. Midt på et det tegnet et fyrlys med ordet VISJON på lysstrålene fra fyret. Nederst er det en seilbåt med en tegnet strek i retning av fyret. Streken har ordet 'strategi' ved seg.

I desember fylte Cloudberries 7 år. Når du ser tilbake på reisen så langt, hva er du mest stolt av?

Det er de flotte menneskene som jobber her. Vi har hatt større suksess enn vi kunne drømme om, og har tiltrukket oss mange dyktige mennesker. Det viser at tankene vi startet med var riktige. Folk ønsker å kunne velge kunder, bransjer og teknologier og bestemme over egen karriere. Det vi trodde på har livets rett. Vi har gode kollegaer og spennende kunder.


Og når du ser fremover; hva drømmer du om at Cloudberries skal være kjent for?

En god arbeidsgiver som er attraktiv for dyktige kollegaer og spennende kunder. Og at vi i Cloudberries kan hjelpe kunder til å bli morgendagens vinnere. Vi ønsker å utgjøre en faktisk forskjell på en sånn måte at vi kan se at vi har utgjort en forskjell. Det kan være både små og store kunder. Halvvere helsekøer for eksempel.


Hva håper du at kunder sitter igjen med etter å ha møtt noen fra Cloudberries?

At vi er et selskap man ønsker å samarbeide med. En god samarbeidspartner.


Motiverte konsulenter er bra for kundene

Øyvind Thoresen er et bevis på at gründeregenskaper, matematiske evner og interesse for teknologi kan gå i arv. Hans grunntanke for Cloudberries var å sette konsulenten i sentrum, og den største drivkraften i selskapet - dets DNA - er derfor å se enkeltmennesket og sette rett person på rett plass. Ved å bygge fellesskap og tilhørighet har resultatet blitt en konsulentbedrift med sjel, og som en av kollegaene sa det: “Cloudberries føles ikke som et selskap. Mer som et godt fagmiljø med organisasjonsnummer.”


Intervjuet med Øyvind Thoresen er skrevet av Solgunn Ø. Matre.


Ta gjerne kontakt for å høre hvordan Cloudberries kan bistå din bedrift. Vi kan tilby IT-konsulenter på ekspertnivå innen de fleste områder. Kontaktinfo: thoresen @ cloudberries.no


bottom of page